berjalan di atas manhaj as-salafush sholeh

Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِيْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ
“Sebaik-baik manusia adalah generasiku ( para sahabat ) kemudian generasi berikutnya (tabi’in) kemudian generasi berikutnya ( tabiu’t tabi’in )” (Hadits Bukhari & Muslim)



Wednesday, January 19, 2011

15 Penemuan Pertama di Dunia

Posted by nir akhbar abdul aziz





1. Kamera Digital Pertama Di Dunia (1975): Karya Jurutera Kodak, Steve Sasson


Pada Disember 1975, Jurutera,Kodak Steve Sasson mencipta sesuatu yang akan merevolusi dunia fotografi iaitu kamera digital pertama di dunia. Kamera tersebut adalah bersaiz pembakar roti, dan menangkap gambar hitam dan putih pada resolusi 100 × 100 - atau 0,01 megapixels dalam terminologi pemasaran. Gambar yang disimpan pada pita kaset, mengambil 23 saat untuk menulis. Kamera tersebut menggunakan ADC dari Motorola, lensa dari kamera filem Kodak, dan sebuah chip CCD dari Fairchild Semiconductor - teknologi yang sama dengan kamera digital yang masih digunakan hari ini. Untuk pemutaran gambar, sebuah komputer khusus dan tape pembaca (digambarkan di bawah) dibangun, keluaran gambar yang kasar pada TV standard. Memerlukan lebih daripada 23 saat untuk membaca setiap gambar dari kaset.

2. Motel Pertama Di Dunia(1925): Motel Inn


Motel Inn di San Luis Obispo, California, adalah motel pertama di dunia. Dibina pada tahun 1925 oleh arkitek LA Arthur Heineman, yang menciptakan istilah motel yang bererti "motor hotel." Motel Inn ini awalnya disebut Milestone Mo-Tel.Harga semalam adalah $ 1.25. Heineman bagaimanapun tidak mampu membayar biaya pendaftaran tanda dagang, sehingga para pesaing dapat menggunakan kata "motel." Motel ini masih beroperasi sehingga hari ini.

3. Kulit Album Pertama Di Dunia (1938): Smash Song Hits oleh Rodgers and Hart


Sebelum Alex Steinweiss (23th), merancang cover album yang diciptakan pada tahun 1938 untuk Columbia Records, dijual dalam kertas pembungkus coklat. Album "Smash Song Hit oleh Rodgers and Hart" adalah kulit album pertama di dunia.

4. Novel Pertama Di Dunia (1007): Tale of Genji


Pada tahun 1007, seorang wanita dari mahkhamah Jepun menempatkan sentuhan akhir pada apa yang dianggap sebagai novel pertama di dunia. Rentang 75 tahun, lebih dari 350 karakter, dan penuh dengan puisi romantis, yang bercerita tentang seorang putera maharaja, dan pencariannya akan cinta. Di tulis oleh bangsawan Jepun iaitu Murasaki Shikibu.

5. Web Server and Web Site Pertama Di Dunia (1990): NeXT computer di CERN


Info.cern.ch adalah alamat pertama di dunia sebagai website dan web server, digunakan pada sebuah komputer NeXT di CERN. Halaman web pertama ber-alamat di http://info. cern.ch / hypertex t / WWW / TheProject. html, yang dibuat oleh Tim Berners-Lee.

6. Basikal Motor Pertama Di Dunia (1885): Daimler's "riding car"


Basikal Motor Pertama dirancang dan dibangunkan oleh Jerman Gottlieb Daimler dan Wilhelm Maybach di Bad Cannstatt (Stuttgart) pada tahun 1885. Pada dasarnya adalah sebuah basikal motor, meskipun disebut penemunya dengan Reitwagen ( "naik kereta"). Itu juga merupakan kenderaan pertama yang menggunakan minyak.

7. Sinar-X Pertama Di Dunia (1895): tangan isteri Rntgen


Pada tahun 1895 Wilhelm Conrad Rntgen, profesor fizik Universiti Wurburg di Jerman, sedang melakukan eksperimen dengan lucutan elektrik di dalam tabung kaca dievakuasi. Pada akhir tahun 1895 Wilhelm Rntgen bersendirian pada satu malam,menjalankan eksperimen, kali ini didalam gelap dan melihat cahaya dihasilkan di dinding, yang ia tahu bukan disebabkan oleh cahaya lampu neon. Dia memberi nama cahaya tersebut sebagai sinar 'X' atau jika Anda lebih suka, X-ray. Setelah beberapa bulan melakukan eksperimen dengan penemuan ini, dia melihat bahawa tempat benda-benda di jalur sinar boleh menghasilkan bayang-bayang dan menciptakan gambar-gambar di dinding. Segera setelah dia menggunakan piringan dan memfoto isterinya, Frau Rntgen, menempatkan tangannya di jalur X-ray, dan menciptakan gambar sinar-X pertama di dunia. Pada tahun 1901 Wilhelm Rntgen dianugerahi Penghargaan Nobel dalam Fizik atas kejayan penemuan tersebut.

8. Mouse Komputer Pertama Di Dunia (1964): oleh Douglas Engelbart


Mouse komputer pertama di dunia dicipta oleh Douglas Engelbart pada tahun 1964, terdiri dari dua roda gigi yang diletakkan dalam keadaan tegak dan lurus antara satu sama lain - membolehkan gerakan pada satu paksi. Bentuk Ergonomik, penempatan tombol besar dan diperbuat daripada kayu.

9. Gedung Pencakar Langit Pertama Di Dunia (1885): Home Insurance Building di Chicago


Dianggap sebagai pencakar langit pertama di dunia kerana bangunan senibina yang unik dan bingkai bata unik yang berat, Bangunan ini dibina pada tahun 1885 di Chicago, Illinois dan dirobohkan pada tahun 1931 untuk membina Field Building (sekarang Gedung LaSalle National Bank). Itu adalah bangunan pertama yang menggunakan struktur dalam bingkai, namun sebahagian besar strukturnya terdiri dari cor dan besi tempa.

10. Kereta Konsep Pertama Di Dunia (1938): Buick Y-Job


Direka pada tahun 1938 oleh designer terkenal Harley Earl dari General Motor, Buick Y-Job dianggap oleh sebilangan orang sebagai kereta konsep yang pertama.

11. MP3 Player Pertama Di Dunia (1998): MPMan 32MB


Dikeluarkan pada tahun 1998, Eiger Labs MPMan adalah MP3 Player pertama di dunia, dengan memori dalaman 32MB - expandable to 64MB. Tersedia dalam model F10 atau F20, yang terakhir dengan fungsi SmartMedia, player ini beharga $ 69 + kos penghantaran. Ukurannya 91 x 70 x 16.5 mm.

12. Teka-Teki Silang Pertama Di Dunia (1913): oleh Arthur Wynne


Pada tahun 1913, Arthur Wynne memiliki tugas merancang halaman teka-teki mingguan for Fun, komik lapan halaman bahagian dari New York World, sebuah akhbar berpengaruh ketika itu. Ketika ia menciptakan apa yang disebut Word-Cross untuk edisi Natal, yang diterbitkan di 21 Desember, ia tidak tahu bahawa ia akan menjadi sebuah hobi baru di seluruh dunia.

13. Microprocessor Pertama di Dunia (1971): Intel 4004


Pada bulan November 1971, sebuah perusahaan bernama Intel memperkenalkan mikroprosesor chip tunggal pertama, Intel 4004 (US Patent #3.821.715), diciptakan oleh jurutera Intel Federico Faggin, Ted Hoff, dan Stan Mazor. Setelah penemuan litar terpadu ini yang kemudian merevolusi rekabentuk komputer. Intel 4004 membuat litar terpadu maju satu langkah lebih jauh dengan menempatkan semua bahagian yang menghasilkan komputer berfikir (misalnya central processing unit, memori, input dan output kontrol) pada satu chip kecil.

14. Majalah Pertama Di Dunia (1731): The Gentleman's Magazine


The Gentleman's Magazine, pertama kali diterbitkan pada tahun 1731, di London, dianggap telah menjadi majalah pertama. Edward Cave, yang mengedit The Gentleman's Magazine dengan menggunakan nama pena "Sylvanus Urban", adalah orang pertama yang menggunakan istilah "majalah", di analogi dari sebuah gudang tentera dari berbagai material, yang aslinya berasal dari bahasa Arab makazin "gudang". Dan berhenti terbit pada bulan September, 1907.

15. Foto Pertama (1826): "View from the Window at Le Gras"

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails