berjalan di atas manhaj as-salafush sholeh

Rasulullah صلى ا لله عليه وسلم bersabda خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِيْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ
“Sebaik-baik manusia adalah generasiku ( para sahabat ) kemudian generasi berikutnya (tabi’in) kemudian generasi berikutnya ( tabiu’t tabi’in )” (Hadits Bukhari & Muslim)



Sunday, August 8, 2010

Siapakah golongan yang doanya takkan terhijab malah mustajab?

Posted by nir akhbar abdul aziz






ALLAH s.w.t memberikan hak istimewa kepada golongan tertentu. Doa mereka takkan terhijab malah mustajab. Siapakah mereka?



1. Doa ibu bapa kepada anak-anak.
Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang bermaksud: "Tiga doa yang pasti dimakbulkan Allah, iaitu doa seorang bapa (dan ibu), doa orang yang bermusafir dan doa orang yang dizalimi." (Riwayat Abu Daud no. 1536, al-Tirmizi no.3448 dan Ibn Majah no.3862)

2. Doa anak soleh yang mentaati kedua-dua ibu bapa.
Rasulullah s.a.w. bersabda tentang Uwais bin 'Amir: "Dia memiliki ibu yang sangat ditaatinya. Jika dia berdoa pasti Allah s.w.t. akan memakbulkan." (Riwayat Muslim no.2543 dan Ahmad no.2025)

3. Doa orang yang teraniaya atau mereka yang berada dalam kesusahan.
Allah berfirman yang bermaksud: "Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu)." (Surah al-Naml 27:62)

Berkenaan mustajab doa orang yang dizalimi pula, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Takutilah kamu doa orang yang dizalimi kerana tidaklah sesuatu penghalang antara doanya itu dengan Allah s.w.t." (Riwayat al-Bukhari no.1395)

4. Doa seorang sahabat yang mendoakan sahabat dalam keadaan sahabat itu tidak tahu bahawa dia didoakan. Ummu Darda' r.ha. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tiada seorang Muslim pun yang berdoa untuk saudaranya dari belakang, melainkan malaikat berkata kepadanya: 'Dan bagi kamu seperti yang kamu pinta untuk saudaramu." (Riwayat Muslim no.2732)

5. Doa orang yang sedang dalam musafir.

6. Doa orang yang berpuasa hingga berbuka.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka iaitu doa seorang yang berpuasa hingga ia berbuka, doa pemimpin yang adil dan doa orang yang dizalimi." (Riwayat al-Tirmizi no.3598 dan Ibn Majah no.1752)

7. Doa pemimpin yang adil untuk orang di bawahnya.


source: SOLUSI ISU#22

3 comments:

mira_nas said...

terima kasih berkongsi ilmu ini....

HiJaBViOLet said...

when the world pushes u to your knee, u r in the perfect position to pray :-)

caliph shuriken said...

trima kasih atas ilmu yg dikongsi..
kebetulan majalah solusi isu #22 baru saja dimiliki pagi tadi ^^

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails